Biznes i finanse 

Skuteczna strategia biznesowa – jak wykorzystać lejek sprzedażowy?

Sprzedaż produktów online to duże wyzwanie, a żeby osiągnąć pożądane efekty, konieczne jest podjęcie wielu działań. Niestety często bywa tak, że, mimo ogromnych wysiłków, nie udaje się osiągnąć zamierzonych celów. Najczęściej sytuacja przedstawia się w taki sposób, że choć klienci są zainteresowani oferowanymi produktami, to ostatecznie nie dokonują zakupu. Główną przyczyną takiej sytuacji jest źle zbudowany lejek sprzedażowy. Warto zatem wiedzieć czym jest i jak go wdrożyć, aby osiągać lepsze wyniki sprzedażowe.

Czym jest lejek sprzedażowy?

Definiując lejek sprzedażowy, można powiedzieć, że jest to szereg działań marketingowych, których celem jest doprowadzenie do sprzedaży produktów. Działania te podzielić można na kilka etapów. Wszystko zaczyna się od zainteresowania klienta ofertą, a następnie doprowadzenie do finalizacji zamówienia. Nazwa „lejek sprzedażowy” wynika z faktu, iż cały ten proces przypomina wspomniany lejek. Na samej górze lejka znajdują się wszyscy potencjalni klienci, którzy odwiedzili sklep internetowy. Kolejny, węższy etap, stanowią klienci, którzy wykazali zainteresowanie ofertą. Są to potencjalni kupujący, którzy skupili się na konkretnych produktach. Na tym etapie możliwy jest podział potencjalnych klientów wedle ich zachowania i zainteresowań. To pomoże w podjęciu takich działań marketingowych, które doprowadzić mają do finalizacji sprzedaży. Działania te mają m.in. wywołać efekt pożądania danego produktu. Do najwęższego etapu lejka trafią klienci, którzy ostatecznie dokonali zakupu.

Zdobycie uwagi potencjalnych klientów

Jak wspomniano, każdy lejek sprzedażowy B2B czy B2C podzielony jest na etapy. Budując skuteczną strategię biznesową, należy poświęcić uwagę każdemu z nich. Pierwszym jest zdobycie uwagi potencjalnych klientów. W tym celu wykorzystuje się wiele narzędzi marketingowych. W szczególności są to social media, SEO, content marketing czy marketing szeptany. Trzeba pamiętać, że na tym etapie nie podejmuje się jeszcze działań sprzedażowych. Celem jest dotarcie do potencjalnych klientów ze swoją ofertą i zdobycie ich uwagi.

Zainteresowanie potencjalnych klientów

Kiedy uda się zwrócić uwagę klientów, należy ich zainteresować ofertą. Na tym etapie wykorzystuje się narzędzia analityczne w celu badania zachowań użytkowników na stronie. Pozyskać można m.in. informacje na temat tego, jakie produkty cieszyły się wśród użytkowników największym zainteresowaniem. Dzięki temu możliwe jest dostosowanie działań marketingowych tak, aby odpowiadały one na potrzeby konsumentów. To także etap, w którym dzieli się potencjalnych klientów na konkretne grupy. Dzięki temu można tworzyć skuteczne przekazy reklamowe na potrzeby konkretnej grupy odbiorców. Innymi słowy, możliwe jest spersonalizowanie komunikatów marketingowych.

Sprzedaż

Ostatni etap to, oczywiście, dokonanie zakupu produktu przez klienta. Wszystkie podejmowane wcześniej działania marketingowe mają doprowadzić właśnie do tego celu. Dlatego tak istotne jest, aby zadbać o obsługę posprzedażową. Przykładem działań na tym etapie lejka sprzedażowego może być wysłanie podziękowań. Warto, aby taki klient otrzymał także kod rabatowy na kolejne zakupy. O klientach, którzy dokonali zakupu, trzeba także pamiętać przy różnych okazjach, takich jak Święta Bożego Narodzenia.

Powiązane artykuły